Informacja dla Klienta dotycząca zasad składania reklamacji, skarg i wniosków
Bank Spółdzielczy w Gąbinie z siedzibą w Gąbinie, przy ul. Dobrzykowskiej 1, 09-530 Gąbin (dalej: „my”), przedstawia informację na temat zasad składania reklamacji, skarg i wniosków.
Jeżeli posiadasz zastrzeżenia do świadczonych przez nas usług w zakresie wykonywanych czynności bankowych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe), to masz prawo złożyć reklamację.
Poniżej znajdziesz zasady i procedury dotyczące składania reklamacji, skarg i wniosków.
§ 1. Forma i miejsce złożenia reklamacji
- Reklamację możesz złożyć:
- w dowolnej placówce banku (pisemnie lub ustnie do protokołu);
- listownie na adres dowolnej placówki banku albo przez skrzynkę elektroniczną: AE:PL-55050-10465-JVCDE-18 w ramach usługi e-Doręczenia;
- e-mailem na adres: centrala@bsgabin.sgb.pl z wpisaniem w tytule e-maila zwrotu „Reklamacja”.
- Reklamacje transakcji wykonanych kartami płatniczymi składasz na obowiązującym w Banku formularzu. Do każdej reklamowanej transakcji składasz oddzielny formularz. Jeśli to możliwe, dołączasz dokumenty, dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące reklamowanej transakcji.
- Reklamacje transakcji wykonanych kartami płatniczymi możesz również złożyć telefonicznie przez Contact Center (numery na naszej stronie internetowej).
- Adresy placówek Banku znajdziesz na naszej stronie internetowej.
§ 2. Dane zawarte w reklamacji
- W pisemnej reklamacji umieść:
- swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy;
- adres korespondencyjny;
- dokładny opis zdarzenia lub Twoich zastrzeżeń;
- informację, czego oczekujesz po rozpatrzeniu zastrzeżeń;
- podpis;
- Twój numer telefonu, jeśli odpowiedź na reklamację chcesz dostać e-mailem (przez telefon przekażemy Ci hasło do otwarcia korespondencji), z zastrzeżeniem ust. 2.
- Jeśli reklamujesz transakcję wykonaną kartą, dodatkowo umieść:
- imię i nazwisko użytkownika;
- numer karty;
- numer rachunku, do którego wydano kartę;
- datę reklamowanej transakcji;
- kwotę i walutę reklamowanej transakcji;
- miejsce transakcji (nazwa placówki, miasto, państwo).
- Jeśli brakuje nam informacji wymaganych do rozpatrzenia reklamacji, zwrócimy się do Ciebie o ich uzupełnienie.
- Jeśli odmówisz:
- podania wszystkich danych, których potrzebujemy, aby rozpocząć procedurę,
- złożenia podpisu na formularzu reklamacji transakcji kartą,
poinformujemy Cię, że nie możemy rozpatrzeć reklamacji, ponieważ nie mamy kompletnych oświadczeń. Niezależnie od tego odpowiemy na Twoją reklamację w terminie wskazanym w § 3 ust. 1. W szczególnie skomplikowanych przypadkach w terminie wskazanym w § 3 ust. 2.
§ 3. Terminy rozpatrzenia reklamacji
- Odpowiadamy na reklamację dotyczącą usług płatniczych najpóźniej w ciągu 15 dni roboczych od dnia jej otrzymania. W przypadku pozostałych reklamacji, odpowiemy najpóźniej w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty ich otrzymania.
- W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy nie możemy rozpatrzyć reklamacji i odpowiedzieć na nią odpowiednio w ciągu 15 dni roboczych lub 30 dni kalendarzowych, wydłużamy ten czas:
- do 35 dni roboczych dla reklamacji dotyczących usług płatniczych;
- do 60 dni kalendarzowych w przypadku pozostałych reklamacji.
- Za szczególnie skomplikowane przypadki uznajemy reklamacje, które:
- dotyczą transakcji kartą poza granicami kraju;
- wymagają od nas uzyskania informacji od organizacji rozliczającej transakcje kartami płatniczymi lub od podmiotów trzecich współpracujących z nami.
- Jeśli nie możemy odpowiedzieć na reklamację w terminie określonym w ust. 1, wówczas w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania reklamacji: wyjaśniamy przyczyny opóźnienia; wskazujemy okoliczności, które musimy ustalić, aby rozpatrzyć sprawę; podajemy przewidywany termin odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż określony w ust. 2.
- Aby zachować terminy odpowiedzi na reklamację (ust. 1 i 2 ) wystarczy, że odpowiemy przed upływem tych terminów. W przypadku odpowiedzi na piśmie wystarczające jest nadanie jej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.
- Gdy odpowiadamy na reklamację, bierzemy pod uwagę stan faktyczny w ostatnim dniu terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Trzymamy się terminów z ust. 1, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach z ust. 2, chyba że informacje i ewentualne dokumenty, którymi dysponujemy, pozwalają odpowiedzieć wcześniej.
- Gdy zmieni się stan faktyczny, na podstawie którego odpowiedzieliśmy na reklamację, to ponownie ją rozpatrzymy biorąc pod uwagę zmiany, jeśli są na korzyść klienta.
§ 4. Sposób powiadomienia o rozpatrzeniu reklamacji
- Na reklamację odpowiadamy:
- listem poleconym lub przez skrzynkę elektroniczną, z zastrzeżeniem pkt. 2;
- e-mailem w formie podpisanego elektronicznie pliku pdf, zaszyfrowanego hasłem. Hasło do odczytania lub odsłuchania odpowiedzi wyślemy na numer telefonu, który podasz w formularzu reklamacji.
- Jeżeli nie zawarłeś z nami umowy, a złożyłeś reklamację, odpowiedź wyślemy na adres wskazany w reklamacji lub adres e-mailowy.
§ 5. Usługa Chargeback
- Przeprowadzimy usługę Chargeback jeżeli dokonałeś transakcji kartą i:
- zakupiony towar nie został dostarczony zgodnie z umową;
- zakupiony towar jest niezgodny z opisem (umową) bądź uszkodzony;
- zakupiona usługa nie została wykonana albo jest niezgodna z opisem (umową);
- dokonałeś zwrotu towaru, ale nie nastąpił zwrot pieniędzy.
- Przeprowadzimy usługę Chargeback po podjęciu przez użytkownika karty działań w stosunku do akceptanta, które mają na celu:
- odzyskanie kwoty transakcji lub
- dostarczenie towaru/usługi zgodnie z umową lub
- zapewnienie innych wymogów, od których spełnienia uzależnione będzie wszczęcie usługi Chargeback (w tym zastrzeżenie karty).
- Złóż wniosek o usługę Chargeback niezwłocznie gdy:
- stwierdzisz sytuację określoną w ust. 1 i
- podejmiesz działania wskazane w ust. 2.
- Do wniosku o usługę Chargeback dołącz:
- potwierdzenie zawarcia umowy, zakupu towaru lub usługi;
- pisemne wyjaśnienie zawierające potwierdzenie działań wskazanych w ust.;
- szczegółowy opis zdarzenia oraz wykaz niezgodności;
- informację na temat działań podjętych wobec akceptanta – tj. co najmniej wskaż:
- daty i formy kontaktu posiadacza karty/użytkownika karty z akceptantem,
- dane akceptanta,
- treści zgłoszonego żądania oraz
- treści odpowiedzi udzielonej przez akceptanta;
- informację czy towar został zwrócony. Jeśli towar nie został zwrócony:
- wskaż jaka jest tego przyczyna,
- dołącz potwierdzenie odesłania otrzymanego towaru lub opis podjętych prób zwrotu towaru;
- informację o rezygnacji z usługi bądź innych żądaniach skierowanych do usługodawcy oraz potwierdzenie rezerwacji, anulacji otrzymanej od usługodawcy lub paragonu z informacją o zwrocie środków pieniężnych.
- Usługa Chargeback jest przeprowadzana zgodnie z regulacjami międzynarodowej organizacji płatniczej, której logo znajduje się na karcie wykorzystanej do transakcji (Visa lub Mastercard), na zasadach i w terminach wskazanych przez te organizacje płatnicze.
- Decyzja w sprawie zwrotu kwoty transakcji użytkownikowi jest niezależna od nas.
- Poinformujemy Cię o decyzji akceptanta w terminie 5 dni roboczych od dnia jej otrzymania. Jeśli stwierdzimy bezzasadność żądania zgłoszonego we wniosku o Chargeback, kwota kwestionowanej transakcji nie jest zwracana.
§ 6. Informacje dodatkowe
- Nasz bank podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
- Jeśli masz spór z naszym bankiem, możesz zwrócić się o pomoc do Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta.
- Gdy nie zgadzasz się ze stanowiskiem zawartym w odpowiedzi na reklamację, możesz:
- odwołać się do Prezesa Zarządu Banku,
- złożyć zapis na Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
- skorzystać z instytucji Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich(dotyczy konsumentów);
- złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego w sprawie rozwiązania sporu (dotyczy klientów indywidualnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółki cywilnej oraz rolników);
- skierować sprawę do sądu powszechnego właściwego według siedziby Banku lub miejsca zamieszkania.
- Jeśli składasz skargę na działalność Zarządu, odwołujesz się do Rady Nadzorczej Banku. Procedura jest taka jak w przypadku reklamacji.
§ 7. Skargi i wnioski
- Możesz składać do banku skargi, które nie są reklamacjami. Skargi mogą dotyczyć zachowań pracowników, usług lub naszej działalności.
- Możesz również składać wnioski dotyczące poprawy funkcjonowania banku, lepszego zaspokojenia potrzeb klientów, usprawnienia pracy lub poszerzenia oferty.
Do skarg i wniosków stosujemy odpowiednio postanowienia dotyczące reklamacji za wyjątkiem § 6 ust. 3 pkt 4.