Przejdź do sekcji
Nagłowek strony
Informacja dla Klienta dotycząca zasad składania reklamacji, skarg i wniosków
Bank Spółdzielczy w Gąbinie z siedzibą w Gąbinie, przy ul. Dobrzykowskiej 1, 09-530 Gąbin (dalej: „my”), przedstawia informację na temat zasad składania reklamacji, skarg i wniosków.
Jeżeli posiadasz zastrzeżenia do świadczonych przez nas usług w zakresie wykonywanych czynności bankowych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe), to masz prawo złożyć reklamację.
Poniżej znajdziesz zasady i procedury dotyczące składania reklamacji, skarg i wniosków.
§ 1. Forma i miejsce złożenia reklamacji
- Reklamację możesz złożyć:
-
-
w dowolnej placówce banku (pisemnie lub ustnie do protokołu);
-
listownie na adres dowolnej placówki banku albo przez skrzynkę elektroniczną: AE:PL-55050-10465-JVCDE-18 w ramach usługi e-Doręczenia;
-
e-mailem na adres: centrala@bsgabin.sgb.pl z wpisaniem w tytule e-maila zwrotu „Reklamacja”.
-
-
Reklamacje transakcji wykonanych kartami płatniczymi składasz na obowiązującym w Banku formularzu. Do każdej reklamowanej transakcji składasz oddzielny formularz. Jeśli to możliwe, dołączasz dokumenty, dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące reklamowanej transakcji.
-
Reklamacje transakcji wykonanych kartami płatniczymi możesz również złożyć telefonicznie przez Contact Center (numery na naszej stronie internetowej).
-
Adresy placówek Banku znajdziesz na naszej stronie internetowej.
§ 2. Dane zawarte w reklamacji
-
W pisemnej reklamacji umieść:
-
swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy;
-
adres korespondencyjny;
-
dokładny opis zdarzenia lub Twoich zastrzeżeń;
-
informację, czego oczekujesz po rozpatrzeniu zastrzeżeń;
-
podpis;
-
Twój numer telefonu, jeśli odpowiedź na reklamację chcesz dostać e-mailem (przez telefon przekażemy Ci hasło do otwarcia korespondencji), z zastrzeżeniem ust. 2.
-
-
Jeśli reklamujesz transakcję wykonaną kartą, dodatkowo umieść:
-
imię i nazwisko użytkownika;
-
numer karty;
-
numer rachunku, do którego wydano kartę;
-
datę reklamowanej transakcji;
-
kwotę i walutę reklamowanej transakcji;
-
miejsce transakcji (nazwa placówki, miasto, państwo).
-
-
Jeśli brakuje nam informacji wymaganych do rozpatrzenia reklamacji, zwrócimy się do Ciebie o ich uzupełnienie.
-
Jeśli odmówisz:
-
podania wszystkich danych, których potrzebujemy, aby rozpocząć procedurę,
-
złożenia podpisu na formularzu reklamacji transakcji kartą,
poinformujemy Cię, że nie możemy rozpatrzeć reklamacji, ponieważ nie mamy kompletnych oświadczeń. Niezależnie od tego odpowiemy na Twoją reklamację w terminie wskazanym w § 3 ust. 1. W szczególnie skomplikowanych przypadkach w terminie wskazanym w § 3 ust. 2.
-
§ 3. Terminy rozpatrzenia reklamacji
-
Odpowiadamy na reklamację dotyczącą usług płatniczych najpóźniej w ciągu 15 dni roboczych od dnia jej otrzymania. W przypadku pozostałych reklamacji, odpowiemy najpóźniej w ciągu 30 dni kalendarzowych od daty ich otrzymania.
-
W szczególnie skomplikowanych przypadkach, gdy nie możemy rozpatrzyć reklamacji i odpowiedzieć na nią odpowiednio w ciągu 15 dni roboczych lub 30 dni kalendarzowych, wydłużamy ten czas:
-
do 35 dni roboczych dla reklamacji dotyczących usług płatniczych;
-
do 60 dni kalendarzowych w przypadku pozostałych reklamacji.
Za szczególnie skomplikowane przypadki uznajemy reklamacje, które:
-
dotyczą transakcji kartą poza granicami kraju;
-
wymagają od nas uzyskania informacji od organizacji rozliczającej transakcje kartami płatniczymi lub od podmiotów trzecich współpracujących z nami.
-
-
Jeśli nie możemy odpowiedzieć na reklamację w terminie określonym w ust. 1, wówczas w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania reklamacji:
-
wyjaśniamy przyczyny opóźnienia;
-
wskazujemy okoliczności, które musimy ustalić, aby rozpatrzyć sprawę;
-
podajemy przewidywany termin odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż określony w ust. 2 .
-
-
Aby zachować terminy odpowiedzi na reklamację (ust. 1 i 2 ) wystarczy, że odpowiemy przed upływem tych terminów. W przypadku odpowiedzi na piśmie wystarczające jest nadanie jej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe.
-
Gdy odpowiadamy na reklamację, bierzemy pod uwagę stan faktyczny w ostatnim dniu terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Trzymamy się terminów z ust. 1, a w szczególnie skomplikowanych przypadkach z ust. 2, chyba że informacje i ewentualne dokumenty, którymi dysponujemy, pozwalają odpowiedzieć wcześniej.
-
Gdy zmieni się stan faktyczny, na podstawie którego odpowiedzieliśmy na reklamację, to ponownie ją rozpatrzymy biorąc pod uwagę zmiany, jeśli są na korzyść klienta.
§ 4. Sposób powiadomienia o rozpatrzeniu reklamacji
-
Na reklamację odpowiadamy:
-
listem poleconym lub przez skrzynkę elektroniczną, z zastrzeżeniem pkt. 2;
-
e-mailem w formie podpisanego elektronicznie pliku pdf, zaszyfrowanego hasłem. Hasło do odczytania lub odsłuchania odpowiedzi wyślemy na numer telefonu, który podasz w formularzu reklamacji.
-
-
Jeżeli nie zawarłeś z nami umowy, a złożyłeś reklamację, odpowiedź wyślemy na adres wskazany w reklamacji lub adres e-mailowy.
§ 5. Usługa Chargeback
-
Przeprowadzimy usługę Chargeback jeżeli dokonałeś transakcji kartą i:
-
zakupiony towar nie został dostarczony zgodnie z umową;
-
zakupiony towar jest niezgodny z opisem (umową) bądź uszkodzony;
-
zakupiona usługa nie została wykonana albo jest niezgodna z opisem (umową);
-
dokonałeś zwrotu towaru, ale nie nastąpił zwrot pieniędzy.
-
-
Przeprowadzimy usługę Chargeback po podjęciu przez użytkownika karty działań w stosunku do akceptanta, które mają na celu:
-
odzyskanie kwoty transakcji lub
-
dostarczenie towaru/usługi zgodnie z umową lub
-
zapewnienie innych wymogów, od których spełnienia uzależnione będzie wszczęcie usługi Chargeback (w tym zastrzeżenie karty).
-
-
Złóż wniosek o usługę Chargeback niezwłocznie gdy:
-
stwierdzisz sytuację określoną w ust. 1 i
-
podejmiesz działania wskazane w ust. 2.
-
-
Do wniosku o usługę Chargeback dołącz:
-
potwierdzenie zawarcia umowy, zakupu towaru lub usługi;
-
pisemne wyjaśnienie zawierające potwierdzenie działań wskazanych w ust.;
-
szczegółowy opis zdarzenia oraz wykaz niezgodności;
-
informację na temat działań podjętych wobec akceptanta – tj. co najmniej wskaż:
-
daty i formy kontaktu posiadacza karty/użytkownika karty z akceptantem,
-
dane akceptanta,
-
treści zgłoszonego żądania oraz
-
treści odpowiedzi udzielonej przez akceptanta;
-
informację czy towar został zwrócony. Jeśli towar nie został zwrócony:
-
wskaż jaka jest tego przyczyna,
-
dołącz potwierdzenie odesłania otrzymanego towaru lub opis podjętych prób zwrotu towaru;
-
informację o rezygnacji z usługi bądź innych żądaniach skierowanych do usługodawcy oraz potwierdzenie rezerwacji, anulacji otrzymanej od usługodawcy lub paragonu z informacją o zwrocie środków pieniężnych.
-
-
Usługa Chargeback jest przeprowadzana zgodnie z regulacjami międzynarodowej organizacji płatniczej, której logo znajduje się na karcie wykorzystanej do transakcji (Visa lub Mastercard), na zasadach i w terminach wskazanych przez te organizacje płatnicze.
-
Decyzja w sprawie zwrotu kwoty transakcji użytkownikowi jest niezależna od nas.
-
Poinformujemy Cię o decyzji akceptanta w terminie 5 dni roboczych od dnia jej otrzymania. Jeśli stwierdzimy bezzasadność żądania zgłoszonego we wniosku o Chargeback, kwota kwestionowanej transakcji nie jest zwracana.
§ 6. Informacje dodatkowe
-
Nasz bank podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
-
Jeśli masz spór z naszym bankiem, możesz zwrócić się o pomoc do Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumenta.
-
Gdy nie zgadzasz się ze stanowiskiem zawartym w odpowiedzi na reklamację, możesz:
-
odwołać się do Prezesa Zarządu Banku,
-
złożyć zapis na Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego;
-
skorzystać z instytucji Arbitra Bankowego przy Związku Banków Polskich(dotyczy konsumentów);
-
złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego w sprawie rozwiązania sporu (dotyczy klientów indywidualnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółki cywilnej oraz rolników);
-
skierować sprawę do sądu powszechnego właściwego według siedziby Banku lub miejsca zamieszkania.
-
-
Jeśli składasz skargę na działalność Zarządu, odwołujesz się do Rady Nadzorczej Banku. Procedura jest taka jak w przypadku reklamacji.
§ 7. Skargi i wnioski
-
Możesz składać do banku skargi, które nie są reklamacjami. Skargi mogą dotyczyć zachowań pracowników, usług lub naszej działalności.
-
Możesz również składać wnioski dotyczące poprawy funkcjonowania banku, lepszego zaspokojenia potrzeb klientów, usprawnienia pracy lub poszerzenia oferty.
Do skarg i wniosków stosujemy odpowiednio postanowienia dotyczące reklamacji za wyjątkiem § 6 ust. 3 pkt 4.
Formularze reklamacyjne:
Zgoda banku na udział w pozasądowym postępowaniu
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z 23 września 2016 roku mogą prowadzić:
- Rzecznik Finansowy (dotyczy klientów indywidualnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, w tym wspólników spółki cywilnej oraz rolników), (www.rf.gov.pl);
- Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, (www.knf.gov.pl);
- Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich (dotyczy konsumentów), (www.zbp.pl).