Przejdź do sekcji
Nagłowek strony
Informacja dla sygnalistów
W Banku promujemy i kierujemy się najwyższymi standardami przestrzegania przepisów prawa, zasad compliance oraz etyki.
Działając na postawie Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów Bank Spółdzielczy w Gąbinie wdrożył Procedurę zgłoszeń wewnętrznych.
Procedura dedykowana jest w szczególności obecnym lub byłym pracownikom, współpracownikom, kandydatom, stażystom, dostawcom, kontrahentom, członkom Banku czy członkom organów banku.
Jakie nieprawidłowości należy zgłaszać
Chcemy wiedzieć o wszelkich działaniach lub zaniechaniach niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa, które dotyczą Banku. Dzięki Twojemu zgłoszeniu będziemy w stanie je szybciej i skuteczniej zidentyfikować i wyeliminować.
Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje następujące obszary:
-
korupcja;
-
zamówienia publiczne;
-
usługi, produkty i rynki finansowe;
-
przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
-
bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami;
-
bezpieczeństwo transportu;
-
ochrona środowiska;
-
zdrowie publiczne;
-
ochrona konsumentów;
-
ochrona prywatności i danych osobowych;
-
bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych;
-
inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie musi być dokonane w dobrej wierze, tj. powinny występować uzasadnione podstawy, aby podejrzewać, że doszło do naruszenia.
Kto może dokonywać zgłoszeń
Zachęcamy, aby każdy kto ma wiedzę o naruszeniach skorzystał z procedury i dokonał zgłoszenia.
Sygnalista podlega ochronie wynikającej z ustawy od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie jego dokonywania i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Za sygnalistę nie będzie uważana osoba, która dokonuje zgłoszenia w złej wierze, czyli kiedy dokonuje świadomego zgłoszenia nieprawdziwej informacji, a także gdy dokonuje tego w innym celu niż poinformowanie banku o mających miejsce, lub mogących wystąpić, nieprawidłowościach. Co za tym idzie, taka osoba nie będzie korzystać z ustawowo przewidzianej ochrony.
Sposób zgłoszenia
Zgłoszeń możecie dokonywać ustnie lub pisemnie za pomocą dedykowanych kanałów dostępnych w banku.
Zgłoszenia ustne mogą być dokonywane osobiście – poprzez spotkanie z osobą przyjmującą zgłoszenia, zorganizowane w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia przez sygnalistę takiego zgłoszenia.
Zgłoszenia pisemne mogą być dokonywane elektronicznie – na adres e-mail: sygnalista@bsgabin.pl
Jak zredagować treść zgłoszenia
Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie.
Zachęcamy, aby w zgłoszeniu opisywać wszystkie znane szczegóły danej sytuacji, wskazywać, kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).
Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy, abyście podawali adres do kontaktu (np. adres korespondencyjny, adres e-mail czy numer telefonu). Brak jego przekazania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
Link do ustawy o ochronie sygnalistów: Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 928